Кафедра класичної та румунської філології
1.Загальна характеристика
Підготовка фахівців зі спеціальності 7.030502 – “Румунська мова та література” (кваліфікація “Філолог. Викладач румунської мови та літератури”), яка акредитована за ІV рівнем (сертифікат про акредитацію серія СД-ІV № 070255 від 15 липня 1997 року) відповідно до рішення МАК від 21 жовтня 1993 року, протокол № 7 (Рішення колегії Міносвіти України від 27.10.1993 р. № 17/1), проводиться згідно з ліцензією на право освітньої діяльності (Серія АА № 233523 від 8.04.2002 року), наданої Ужгородському університету на підставі рішення ДАК від 25.12.2001 року, протокол № 36, за такими видами освітньої діяльності, як підготовка фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів “бакалавр”, “спеціаліст” на денній формі навчання.
Згідно з наказом ректора УжНУ про закріплення спеціальностей підготовку фахівців-румуністів здійснює кафедра класичної та румунської філології факультету романо-германської філології.
Кафедра забезпечуює навчання студентів на стаціонарному та заочному відділеннях. З 1990 по 1998 рік на румунському відділенні навчалися 42 студентів. У 2002 навчальному на відділення румунської філології поступило 7 студентів.
Зменшення контингенту студентів-румуністів на денній формі навчання за останні роки є відображенням реалій сьогодення.
Крім навчального процесу на румунському відділенні, кафедра класичної та румунської філології практичний курс латинської мови на всіх гуманітарних та на деяких природничих факультетах. Кафедра класичної та румунської філології такі курси як: “Вступ до мовознавства”, “Загальне мовознавство” для студентів факультету романо-германської філології, а також курс “Історія лінгвістичних учень” та “Методи лінгвістичних досліджень” для студентів-магістрів факультету романо
-германської філології.Кафедра класичної та румунської філології забезпечуює підготовку фахівців за двома освітньо-кваліфікаційними рівнями (напрям 0305 – Філологія)
: бакалавр з нормативним терміном навчання 4 роки (8 семестрів), кваліфікація – “Бакалавр філології. Румунська мова та література” (6.030500); спеціаліст – з нормативним терміном навчання 1 рік (2 семестри) на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр, кваліфікація “Філолог. Викладач румунської мови та літератури”
Кафедра створена в 1996 році з метою випуску фахівців в галузі румунської філології, нині є випускною кафедрою зі спеціалізації румунської мови і літератури денної форми навчання.
2. Формування контингенту студентів.
- З метою формування контингенту студентів члени кафедри проводять активну профорієнтаційну роботу серед сільської та міської учнівської молоді. Кафедра практикує такі форми і методи профорієнтаційної роботи :
- щомісячне проведення на випускаючих кафедрах факультету днів "відкритих дверей" для учнів шкіл Закарпатської області та м. Ужгорода (розповіді про факультет і кафедри, знайомство з навчальними лабораторіями та аудиторіями, кафедральними бібліотеками, аудіо-візуальними фондами тощо);
- педагогічна практика студентів факультету у базових школах області ;
- забезпечення навчального процесу з румунської мови та літератури на курсах підвищення кваліфікації при Закарпатському інституті методики навчання і виховання, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів (доц. Е.В.Швед, ст.викл. Дацьо Т.О.);
- участь у підготовці та проведенні обласних семінарів та засідань методичних об'єднань учителів румунської мови на базі районних методцентрів та освітніх установ, творчих лабораторій педагогічних працівників; індивідуальні виїзди викладачів кафедри з питань надання методичної та профорієнтаційної допомоги педагогічним працівникам, керівникам загальноосвітніх шкіл, а також з питань вивчення і впровадження Передового Педагогічного Досвіду ;
- участь у проведенні олімпіад юних знавців румунської мови та літератури (міських, обласних) ;
Підготовка фахівців за спеціальністю 7.030502 “Румунська мова та література” ведеться з урахуванням інструкцій і вказівок Міністерства освіти і науки України, у відповідності до освітньо-кваліфікаційної характеристики
(ОКХ), розробленої в Ужгордському національному університеті і погодженої з Науково-методичною комісією за напрямом “Філологія”, з Інститутом системних досліджень Департаменту вищої освіти та з Науково-методичним центром вищої освіти Міністерства освіти і науки України. В ній узагальнююються вимоги до змісту освіти, системи знань та умінь, світогляду, професійних і громадських якостей випускника факультету романо-германської філології УжНУ освітньо-кваліфікаційних рівнів “бакалавр”, “спеціаліст”.В основу підготовки фахівців з румунської мови та літератури покладено освітньо-професійні програми (ОПП) вищої освіти за професійним спрямуванням “Філологія” освітньо-кваліфікаційних рівнів “бакалавр”, “спеціаліст”, підготовлені в Ужгордському національному університеті та погоджені з Науково-методичною комісією, Інститутом системних досліджень та з Науково-методичним центром вищої освіти Міністерства освіти і науки України.
У забезпеченні навчального процесу з румунської мови та літератури як основної, кафедра керується Робочими навчальними освітньо-професійними програмами з відповідної румунської мови та літератури /практика усного та писемного мовлення /, теоретичної граматики , теоретичної фонетики, історії мови, лексикології, стилістики, методики викладання румунської мови та літератури, На основі міністерських програм розроблені робочі освітньо-професійні програми з усіх спеціальних дисциплін.
Згідно з потребами фундаменталізації навчання, його зорієтованості на педагогічні інновації, що відповідали б європейським освітнім стандартам, на відділенні "румунська мова та література" запроваджена модульно-рейтингова система навчання та оцінки якості підготовки студентів. Зміст розроблених навчальних програм з румунської мови та літератури відповідає сучасним суспільно-культурним та народно-господарським потребам регіону й держави, враховує сьогоднішні економічні реалії, геополітичне розташування багатонаціональної Закарпатської області на стиці кордонів п
'яти європейських держав: України, Словаччини, Польщі, Угорщини, Румунії. Отже, програми передбачають не лише задоволення зростаючих потреб студентів, але й суспільства в цілому. В освітньо-професійних програмах зроблена орієнтація на поглиблення поруч з теоретичною підготовкою фахівців з румунської філології /бакалаврів, спеціалістів/ має чітке інноваційне визначення, виразну суспільно-державну орієнтацію, охоплює науково-об'єктивні принципи, носить творчий, продуктивний характер, відкриває простір для розвитку творчості студента і викладача.Система планування навчального процесу на кафедрі класичної та румунської філології характеризується оптимізацією і гуманістичною спрямованістю і дає можливість здійснювати контроль за його проведенням, Повноті й якісному виконанню навчальних планів і програм сприяє те, що майже кожен провідний лектор-доцент, закріплений за певними теоретичними дисциплінами, має дублера-викладача, який забезпечує аспекти цих дисциплін/наприклад, фонетико-морфологічний,
або синтаксичний чи лексико-стилістичний аналіз тощо/ і при потребі спроможний замінити основного лектора. Дипломними і курсовими роботами керують в основному доценти, або старші викладачі, які активно займаються науково-дослідною роботою.Кафедра першою на факультеті перейшла до рейтингової системи оцінки знань студентів. Формування індивідуального рейтингу студента здійснюється шляхом постійного, проміжкового та підсумкового контролю знань. Введення такої системи стимулює студента до повсякденної роботи, усуває суб
'єктивізм оцінки його знань на екзамені. Крім цього, підвищенню якості знань студентів сприяє виконання завдань самостійної роботи студентів. Формою звітності є тематичні колоквіуми за темами, контрольні роботи. Матеріали методичного забезпечення навчального процесу представлені на методичних стендах кафедри.Навчальний процес на румунському відділенні здійснюється у відповідності з графіком навчального процесу і оптимальним розкладом занять, який своєчасно розробляє деканат факультету. Розподіл навчального навантаження викладачів кафедри здійснюється згідно з введеними Міністерством освіти і науки України (наказ № 450 від 7.08.2002 р.) новими Нормами часу для планування і обліку навчальної роботи педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів. Причому обсяг обов язкового навчального навантаження кожному конкретному викладачеві встановлюється кафедрою з урахуванням обсягу виконання ним методичної, наукової й організаційної роботи та особливостей і структури навчальних дисциплін, які веде викладач. Це стосується також тих дисциплін, які лише запроваджуються і потребують від викладача значних затрат часу на розробку курсу лекцій і відповідного методичного забезпечення.
При складанні індивідуальних планів роботи викладачі кафедри керуються затвердженими Міністерством освіти і науки переліками основних видів методичної, наукової й організаційної роботи та Рекомендаціями щодо запровадження їх у вищих закладах освіти. Весь обсяг запланованої роботи членами кафедр виконується, про що свідчать зазначені в індивідуальних робочих планах конкретні підсумкові результати. Багатьма викладачами кафедр обсяг навчальної роботи й значно перевиконується.
Контроль за виконанням навчального процесу ведеться як деканатом, так і керівництвом кафедри.
У навчальному процесі використовуються технічні засоби навчання, для читання лекцій та проведення семінарських і практичних занять запрошуються провідні вчені з різних вузів Румунії.
Теми курсових, дипломних, бакалаврських робіт затверджуються на засіданні кафедри і доводяться до відома студентів безпосередньо науковими керівниками. Вимоги до їх оформлення представленні в підготовленому доцентами факультету Мелікою Г.І. та Гвоздяк О.М. Методичному посібнику з "Основ наукових досліджень: методичні поради з написання курсових і дипломних робіт".
Навчальний процес на відділенні "румунська мова і література" тісно поєднується з виховною роботою. Її проведення відзначається чітким педагогічним підходом з, врахуванням індивідуальних особливостей, потреб і спроможностей студента.
Єдність виховання і навчання реалізується за допомогою багатьох чинників, і в першу чергу через систему лекційних, практичних та семінарських занять, які несуть у собі й обов’язковий виховний заряд.
Методологічне спрямування навчального процесу з усіх дисциплін мовознавчого , літературознавчого та лінгвокраїнознавчого циклу полягає в об’єктивному врахуванні глибини і стійкості переконань, які виробляються і формуються саме на основі осмислення наукових знань як головного джерела всебічного формування особистості студента.
Виховні резерви румунського мовознавства та світового
літературознавства перетворюються в ефективні важелі впливу на студента. Такі якості, як інтерес до науки, позитивне ставлення до обраної спеціальності, любов до рідної та іноземних мов закріплюються через навчальний процес. Професіоналізм у вихованні студента полягає в тому, що останньому прищеплюються відповідні етичні якості майбутньої професії.Кафедра організовує навчальний процес так, щоб лекційні та практичні заняття також мали виразне виховне спрямування.
Значні пізнавальні та виховні можливості містить у собі педагогічна практика, передбачена навчальним планом. Вона виховує у студента працелюбність, повагу до старших і т. ін. Під час практики студенти виступають у ролі вчителів, вихователів, закріплюють у практикантів відповідні професійні якості, такі як самостійність, відповідальність, обов’язковість, дають їм можливість прямого виховного впливу на учнів.
Готуючи студентів до роботи в школі, кафедри багато уваги
приділяють відпрацюванню навиків подальшої самоосвіти своїх випускників, що насамперед пов язано з їх вмінням орієнтуватися в наявних довідкових, наукових та методичних виданнях, вмінням самостійно опрацьовувати матеріали цих видань і адаптувати їх до потреб школи. У методичних посібниках, виданих кафедрами, міститься чимало вправ і завдань, що спонукають студентів до активної роботи з різними видами словників та інших довідкових видань.Над удосконаленням змісту, організації та методичного забезпечення підготовки фахівців працює і навчально-методична комісія кафедри. Вона займається організацією обговорення програм спецдисциплін, відвідування відкритих занять колег, ознайомлення викладачів з новинками навчально-методичних видань. Члени методичної комісії кафедри координують роботу з методичною радою факультету, надають допомогу молодим викладачам, беруть безпосередню участь у рецензуванні тематики курсових і кваліфікаційних робіт, обговоренні результатів заліків, семестрових та державних іспитів, підготовці, проведенні та захисті педагогічних, переддипломної та науково-дослідної практик, працюють над впровадженням нових педагогічних технологій та передового досвіду, розробляють орієнтовний перспективний
план забезпечення підготовки фахівців навчально-методичною літературою і т.ін.Важливим фактором виховання є студентська група, виховна ефективність якої залежить від рівня її організації та педагогічних передумов. Академнаставники чітко планують виховну роботу в студентських групах на весь семестр (за розкладом 2 рази на місяць, окрім того багато позаурочних заходів), систематично стежать за виконанням доручень, обов’язково враховують можливості кожного студента у навчанні та громадській роботі. Вони прагнуть досягти в академічних групах високого рівня навчальної та трудової дисципліни, яка сама по собі уже є важливим виховним чинником.
Студенти відділення залучаються до участі у виховних заходах, які проводить кафедра, колектив факультету РГФ, студентський профком (відзначення ювілейних дат відомих діячів культури, мистецтва та літератури, презентації літературно - художніх видань, літературні читання тощо).
Виховна робота на відділенні реалізується і через організацію та проведення загальнофакультетських заходів та свят (Дня першокурсника, Дня РГФ, Дня вчителя, Дня студента, Дня Святого Миколая, Дня Валентина та ін.), вечорів відпочинку в академгрупах, зустрічей з цікавими людьми (письменниками, художниками, журналістами, юристами, лікарями, педагогами), з кращими випускниками відділення
тощо. Студенти відділення оформляють стіннівки, присвячені пам’ятним літературним датам та знаменним подіям у житті факультету.З метою виховання почуття прекрасного, естетичного та художнього смаків систематично організовуються на відділенні екскурсії до музеїв та виставкових залів Ужгорода, перегляди спектаклів Закарпатського обласного українського музично – драматичного театру, відвідання Закарпатського відділення Національної Спілки письменників України і т. п.
Академнаставники знайомляться з умовами побуту студентів, які проживають у гуртожитках, регулярно ведуть із ними бесіди на морально-етичні теми. У гуртожитках організовуються літературні вечори, цікаві зустрічі, бесіди.
Студенти відділення беруть активну участь у спортивному житті університету, виступають на спартакіадах та універсіадах. Особливо успішними є виступи жіночої волейбольної команди факультету, юнацької футбольної команди, шахістів.
Таким чином, викладачі кафедри класичної та румунської філології використовують у своїй роботі найрізноманітніші форми і методи виховного впливу на студентів, застосовують творчий, нестандартний підхід до виховного процесу. Уся система виховної роботи спрямована на
формування високих якостей вільної особистості, для якої основними є загальнолюдські цінності та успішна розбудова незалежної Української держави.Демократизація навчально-виховного процесу досягається індивідуально-творчим характером педагогічної діяльності викладачів кафедри, оптимальним задоволенням реальних потреб студентів в отриманні теоретичних і практичних навиків з румунської мови, використання комп
'ютерної техніки для пошуків науково-бібліографічної інформації в галузі зарубіжної лінгвістики та літератури, стилістичного редагування текстів, послуговування електронними словниками тощо шляхом індивідуалізації, самостійної роботи, варіативності виконання навчальних програм. Гуманізація навчального процесу, враховуючи сучасні тенденції розвитку освіти, забезпечує спрямування педагогічної роботи на особистість студента, який є головним об'єктом навчання, з опорою на його запити і потреби, всебічний його розвиток.
4.Кадрове забезпечення навчально – виховного процесу.
Кафедра дотримується вимог стосовно кадрового забезпечення теоретичних та практичних курсів. Лекції з теоретичних дисциплін доручаються викладачам з науковими ступенями та званнями, що мають відповідні публікації. Викладачі зі ступенем керують також науковою роботою студентів.
Кадровий потенціал кафедри поповнюється за рахунок випускників аспірантури, пошукувачів, або тих осіб, які мають зарубіжне стажування та науково – методичні публікації. Нині на кафедри навчальний процес забезпечує професорсько – викладацький колектив у такому складі :
1 професор, д.ф.н. – Маслюк В.П ( на 0,25 ставки)
2 доцентів, к.ф.н. – Швед Е.В., Баглай Й.О.
3 старші викладачі – Дацьо Т.О., Йовдій В.Я., Барбіл О.В.
3 викладачі – Дацьо О.Г., Яцків О.М., Гриньків Х.Р.
Очолює кафедру класичної та румунської філології Швед Емілія Василівна, доцент, кандидат філологічних наук. У 1981 році закінчила Львівський державний університет. Дисертацію захистила у 1992 році.
На кафедрі підготовлена до захисту одна кандидатська дисертація (Дацьо Т.О.). На кафедрі є 2 пошукувачі (Дацьо О.Г., Яцків О.М.).
Обслуговуючий персонал кафедри налічує 1 чоловік.
Протягом 1998 - 2002 р.р. пройшли підвищення кваліфікації всі викладачі кафедри, з них половина шляхом стажування у зарубіжних навчальних і навчально – дослідних закладах.
5. Науково – методична діяльність.
Колектив кафедри протягом останніх п'яти років ( 1998 – 2003 р.р.) виконував науково – дослідну роботу з комплексної теми :
1. Укладання словника новолатинської мови
Переклад українською мовою праці М.Лучкая “Історія карпатських русинів”.
За останні п'ять років видано такі методичні посібники :
6. Стан розвитку навчально-матеріальної бази
Якість підготовки фахівців знаходиться у прямій залежності не лише від кадрового та навчально – методичного, але не в останню чергу і від матеріально – технічного забезпечення навчального процесу. Виконання робочих програм та навчальних планів вимагає впровадження у навчальний процес найновіших комп'ютерних технологій вивчення мови. Зокрема, з допомогою комп'ютерної техніки удосконалюється вимова студентів, набувається практика перекладу та редагування текстів, їх стилістичного опрацювання, виробляються уміння та навички використання електронних словників тощо. Для потреб випускаючих кафедр створений сучасний комп'ютерний клас.
Для обслуговування студентів та викладачів кафедри та факультету в університеті існує окремий філіал іноземної літератури вузівської бібліотеки з 230 тисячним фондом навчальної, науково – методичної, художньої та періодичної літератури іноземними мовами. Крім цього, на кафедрі класичної та румунської філології діє бібліотека, своєрідний навчально – методичний осередок, фонд якої становить 1500 примірників художньої, довідкової та періодичної преси. Водночас для потреб кафедри вкрай потрібні сучасна відеотека румунською мовою, твори румунських письменників в оригіналі та в українських перекладах, для якісного виконання курсових, дипломних робіт.
7. Якість підготовки випускників і перспективи їх працевлаштування.
Аналіз результатів виконання студентами комплексних контрольних завдань засвідчує, що студенти опанували програмовим матеріалом, наочно демонструють рівень успішності ( 90 %) та якості знань ( 60 %).
Звіти ДЕКу свідчать про належний рівень підготовки випускників, про вміння практично застосовувати знання з профілюючих дисциплін.
Тематика курсових, дипломних робіт є важливою складовою навчального процесу, вона щороку оновлюється і пов
'язана з актуальними проблемами романського мовознавства, зарубіжного літературного процесу, методики викладання мови та літератури у середній загальноосвітній школі. За результатами своїх досліджень студенти виступають на наукових конференціях, кращі роботи рекомендуються на міжвузівські та регіональні конференції, конкурси кращих дипломних робіт тощо. Захист курсових робіт відбувається на кафедрі при комісіях до початку заліково - екзаменаційної сесії. За умови високого показника рейтингового контролю за виконання курсової роботи автоматично керівником роботи може виставлятися відмінна оцінка без захисту.До написання дипломних робіт рекомендуються, як правило, лише ті студенти, які не мають задовільних оцінок зі спеціальних дисциплін румунської філології. У керуванні дипломними беруть участь кандидати наук, доценти, старші викладачі у рецензуванні старші викладачі, що мають наукові публікації.
Зауваження, викладені у звітах голів ДЕК, за останні роки стосувалися організаційних питань, а також питань збільшення частки робіт методичного та пошукового характеру. Зауваження конструктивно обговорювалися на засіданнях кафедри, ухвалювались рішення щодо їх
реалізації. В результаті цього, зокрема, збільшилась кількість дипломних досліджень з методики викладання мови та літератури.Випускники нинішнього року забезпечені договорами на працевлаштування, відділення "румунська мова та література" попередніх років працевлаштовані. Вони працюють вчителями, перекладачами, редакторами на телебаченні, кореспондентами засобів масової інформації, референтами державних та громадських установ і організацій.
З випускниками останніх років викладачі кафедр підтримують звя
'зок. Негативних відгуків про якість підготовки з місць роботи випускників кафедри за останні роки не надходило.
Зав. кафедри класичної та
румунської філології доц. Швед Е.В